Fyra medaljer till Tellus i Svenska Cupen

2016-04-26 i Allmänt

Prenumerera via:

Ett guld, ett silver och tre brons till Tellus spelare i Svenska Cupen individuellt i Uppsala. Högst upp på pallen fick Hugo Söderberg kliva då han vann guld i herrsingel -00. Josef Gardell vann ett silver och Maya Kjellén, Caroline Melin och Joel Holmber

Totalt hade tio ungdomar och fem reserver blivit uttagna till Västergötlands lag som slutade på en hedrande tredjeplats efter Stockholm och Göteborg.

Sv Cupen Invigningen Tellus spelare i Västergötland

Tellus spelare imponerade stort med sitt spel och hjälpte fram Västergötland till tredje bästa distriktet efter Stockholm och Göteborg. Totalt fem medaljer gick till Tellusspelare: Hugo Söderberg vann guld i herrsingel -00, Josef Gardell vann ett silver i mixeddubbel -99 tillsammans med Emelie Borgstedt från Trollhättan, Maya Kjellén knep ett brons i damsingel -02. Joel Holmberg vann ett brons i mixeddubbel -04 tillsammans med Thea Roslin från Trollhättan och Caroline Melin tog ett brons i damdubbel -01 tillsammans med Sofia Larsson från Kinnekulle.

Dessutom blev det flera slutspelsmatcher efter poolspel i singel för flera spelare. Joel Holmberg tog sig vidare i HS-04 och Louise Nordh i DS-04 där de båda föll i kvarten. Samma sak för Josef Gardell i HS-99. Johan Melin tog sig vidare i HS-04 och Moa Carlsson i DS-02 där de båda föll i åttondelen.

I dubbel och mixed spelade sig några par sig fram till kvart. Det var Maya Kjellén/Erik Rödin (Trollhättan) i MD-02 och Adam Carlsson/Madeleine Sölvenäs (Alingsås) i MD-99.

På vägen till guldet i slutspelet i HS-00 vann Hugo Söderberg över Adam Bryngelsson från Göteborg i kvarten med 25-23, 21-14, Kalle Nyström från Umeå i semin med 21-14, 21-15 samt i finalen, Calle Thorselius från Uppsala med 19-21, 22-20, 21-16.

Josef Gardell/Emelie Borgstedt slog följande på vägen till silver i MD-99: I kvarten: Henrik Lindberg (Pärlan)/Matilda Esselius (Wätterstad) 21-16, 21-6, I semin: Simon Sandholm (Spårvägen)/Clara Carrick (Skogås), 21-9, 21-5.I finalen gjorde Josef och Emelie en mycket bra insats och förlorade med knappa 21-18, 21-18 mot förstaseedade Hannes Svensson (Spårvägen) och Nathalie Wang (Sollentuna).

Maya Kjellén vann i slutspelet i DS-02 mot Ella Hellman från Uppsala med 15-21, 21-7, 21-12 innan hon förlorade semin mot Ella Reidy från V Frölunda med 21-14, 21-18.

Joel Holmberg/Thea Roslin vann i slutspelet MD-04 mot Albert Pekny (Askim)/Mini Otterström (Ullevi) med 21-19, 21-14 samt Philip Johansson (Wätterstad)/Julia Alkner (Älmhult) med 21-17, 18-21, 21-17. Därefter förlorade de en jämn semi i tre set mot förstaseedade Moltas Hofmejer/Johanna Skott från Spårvägen. Siffrorna blev 21-15, 19-21, 21-12 till stockholmarna.

Caroline Melin/Sofia Larsson vann i slutspelet DD-01 en jämn match mot Edit Lundström (Kista)/Hilda Nåsell (Spårvägen) med 18-21, 25-23, 21-18. Därefter förlorade de i semin mot andraseedade Tilde Pilblad/Maria Sjödahl med 21-17, 21-15.

Wilma Kindlund -03, gjorde många bra insatser i sina kategorier och spelade många jämna och bra matcher med det räckte inte riktigt till slutspel (singel) eller avancemang (dubbel och mixed).

Svenska cupen individuellt är en uttagningstävling där fyra badmintonspelare i varje årskull födda 99-05 är uttagna att representera sitt distrikt. Alla matchvinster räknas ihop och det distrikt som har flest vinster vinner vandringspriset. I tio år i rad har detta pris gått till Stockholm med detta år medräknat. Göteborg har blivit ständig tvåa. Västergötland brukar hamna på plats 3-5.

Uttagna spelare från vänster: Maya Kjellén, Hugo Söderberg, Josef Gardell, Adam Carlsson, Caroline Melin, Joel Holmberg, Johan Melin, Louise Nordh, Wilma Kindlund och Moa Carlsson.

Länk till tävlingsresultat

Sv Cupen HS-00 Hugo prisutdelning

Hugo vann guld i HS-00

Sv Cupen ställning inför MD

Ställningen distrikten emellan före den sista finalomgången som var mixed. Västergötland slutade på en klar och hedrande tredjeplats.