GP-seger för Johan - rankad tvåa i Sverige

2013-02-04 i Allmänt

Prenumerera via:

Framgångarna för lovande Johan Azelius fortsätter. I helgen vann han sin första GP-tävling. En unik seger i BMK Tellus historia.

I säsongens fjärde Grand Prix-tävling stämde allt för Johan Azelius. Han tog sig till final och där väntade Oskar Svensson, Askim. Johan vann första set, nästa gick till Oskar. I det tredje och avgörande tog Johan tidigt en fempoängsledning och höll den upp till ställningen 20-14. Då kom nervositeten smygande. Oskar vann boll efter boll och helt plötligt var det Göteborgsspelaren som hade matchboll, 20.21.

- Jag försökte vara avslappnad men spände mig ändå, säger Johan. Med mental styrka kom Johan tillbaka och med en drop som Oskar slog i nät vann Johan finalen. Efter rysaravslutningen inträffade det som Johan värdesätter nästan mest. Han fick stega fram till prisbordet först av alla spelare. I hans blickfång fanns bara en sak, en blå ryggsäck. Tävlingsstrumpor har han flera par sedan tidigare och han har länge trånat efter prisbordets väska.

- Sedanst i Stockholm tog Colin Hammarberg sin andra ryggsäck, nu var det min tur.

Speluppfattning, inställning och fysiken är det tre komponenter som Johans tränare, Per Söderberg, framhåller när han ska beskriva Johans styrkor som spelare.

Johans GP-seger är unik i BMK Tellus historia. Alma Söderberg vann en GP-dubbel i par med en Skånespelare för sju år sedan men aldrig tidigare har en spelare från klubben tagit en seger i singel. Endast spelare som är topprankade i Sverige får vara med på GP-tävlingarna.

Förutom Johan Azelius var även Hugo Söderberg och David Gardell med i Sundsvall. Hugo, som också spelar i U13-klassen, vann sin pool men försvann i åttondelsfinalen. David Gardell gick inte vidare från poolspelet.

Längre söderut i Sverige, Göteborg, spelade ytterligare två Tellusspelare, Josef Gardell och Sofia Anemo GP-tävling i U15-klassen.

Som UT tidigare skrivit om rullar en framgångsvåg i Tellus för tillfället.

- Vi har en bra mentalitet i våra träningsgrupper. Spelarna vill genomföra bra träning och de sporrar varandra, säger tränaren, Per Söderberg.

Taktiken från Tellus sida är att med jämna mellanrum bjuda in tränare eller andra badmintonprofiler till samlingar för att få ny "input".

- Man ska aldrig anse att man kan allt, säger Per Söderberg.

Även när Per och hans tränarkollegor tittar nedåt i ådersklasserna ser det positivt ut. Det finns många tjejerfödda -02 i klubben och i åldersklassen -03-04 finns ett helt sjok av spelare.

Det enda Per Söderberg saknar lite grand för tillfället är tjejer i U13-klassen.

- Jag anser att vi har Sveriges bästa killspelare i U13, Johan Azelius, Hugo Söderberg och Gustav Österberg. Men i lag-SM behövs tre killar och tre tjejer och det har vi inte.

Därför blir det ingen tävlingsstart i lag-SM för Tellus men 9-10 mars hoppas Söderberg på deltagande i SM:s finalspel för U13.