Girls of Badminton

Söndagen den 26 september 2010 genomfördes ett projekt för endast tjejer i Sporthallen i Ulricehamn kallat "Girls of Badminton". Ansvariga för projektet var de mycket meriterade spelarna och förebilderna Johanna Persson och Mikaela Karlsson.

Dagen blev MYCKET lyckad! Sammanlagt femton tjejer från fyra klubbar deltog. Programmet under dagen var blandat med praktiska övningar, både inom träning och teori. Spelarna fick pröva på nya spännande övningar som t.ex. att spela i takt med musik i olika tempo, göra nya övningar med tennisbollar mm. Man hade också mycket diskussioner kring hur det är att vara tjej inom badmintonsporten. Fokus låg på att tro på sig själv, våga stå på sig och att vara sig själv. Man fick träna på att peppa sig själv istället för att gräva ner sig i det negativa. dvs "assa" istället för att "dissa".

Avslappning

Under dagen lärde man också känna badmintontjejer från andra klubbar. Det är viktigt att vi håller ihop mellan klubbarna och lär känna varandra så vi trivs ännu bättre med att träna och vara ute på tävlingar. Att få kompisar utanför banan och ha roligt är lika viktigt, om inte viktigare, som att vinna.

Genomgång

Vi från Tellus vill ge de fantastiska "girlsen" Johanna och Mikaela ett jättestort TACK och vi vill verkligen rekommendera andra föreningar att göra som vi och boka in en dag med dessa tjejer!

"Roligt och bra! Lärde mig nya övningar. Tennisbollen var roligast. Och så vann jag en tröja också!!!

Sofia Anemo, Tellus

Fakta om dagen och projektet:

Mikaela Karlsson och Johanna Persson
Mikaela och Johanna

Johanna Persson - Projektansvarig för Girls of Badminton. Fd professionell badmintonspelare med bl a 3 EM-brons och kvartsfinal i OS i Aten 2004.

Mikaela Karlsson - en 20-årig tjej från Göteborgs Badmintonklubb. Mitt uppe i livet och idrotten.

Läs mer om projektet som mycket lyckat och framgångsrikt arrangerats på flera platser i Sverige:

Deltagarna på lägret var:

Tellus:

Fanny Allbäck