Johan i svenska färger i Tyskland

Istället för att åka med klubbkamraterna på regionsläger i Göteborg, som han också var uttagen till, fick Johan Azelius det ärofyllda uppdraget att representera Sverige då han i helgen 28-30 augusti, som "förstaåring" var uttagen till U17-landslagstruppen då en stor individuell ungdomstävling i Langenfeld i Tyskland skulle spelas. Tävlingen står som grund för seedningen till kommande EM. Av hela 105 deltagare i herrsingelklassen var 64 direktkvalificerade till huvudtävlingen. Johan var en av dem och slapp därmed kvala. Tyvärr förlorade han en jämn tresetare mot en polack i den första matchen (21-13, 22-24, 21-18). I och med att tävling spelades i cup-form så innebar detta att singelspelet var över för Johans del, men bara att vara direktkvalificerad in i en sådan här stor tävling är stort.

I herrdubbelklassen, där 52 par deltog, spelade Johan tillsammans med sin ordinarie partner, Melker Zickerman Bexell från Borlänge. Paret spelade bra och lyckades vinna första matchen mot ett ungerskt par (21-19, 19-21, 21-18). Därefter fick de möta det förstaseedade danska paret. Killarna gjorde en bra match men förlorade med 21-18, 21-14. Bra siffror som visar att man hänger med bra i ungdomstoppen i Europa.