Brons till Wilma i dubbel!

Wilma Kindlund lyckades mycket bra i SM U13 som spelades i Täby helgen 19-20 mars. Tillsammans med sin dubbelpartner, Mirjam Lindgärde från Askim blev det slutligen ett brons i damdubbel.

Melvin och Wilma

Två spelare från Tellus deltog i SM U13. Det var Wilma och Melvin Kjellén. Dessa startade tävlingen genom att spela mixed tillsammans. I matchen mot Andreas Barkar och Agnes Lundberg från Bmk Boston, kom de inte riktigt upp i nivå med vad de brukar spela, kanske beroende på stundens allvar.

- De spelade nervöst, säger Frida Kjellén, Melvins mamma och även klubbens tränare. Matchen var jämn och slutade till Boston-parets fördel. Siffrorna blev 21-16, 19-21, 21-18.

Melvin och Frida

I singel var Wilma mycket nära i första omgången men lyckades inte vinna mot Elin Holmgren från Uppsala. Hon förlorade med 20-22, 19-21. Även Melvin åkte ut i första omgången. Melvin hade det inte så lätt mot Sverige-tvåan Simon Sandin från Skogås och siffrorna blev  21-13, 21-5.

Wilma och Mrjam taktikpratar Wilma och Mirjam bronsmedaljörer

Melvin spelade inte dubbel men Wilma spelade med Mirjam Lindgärde från Askim BC. Tjejerna har spelat ihop på tävlingar under ett par år och är väl samspelta. I första omgången mötte de Julia Mannheimer och Johanna Skott från Spårvägen. Där vann Wilma och Mirjam med 21-12, 21-11. I kvarten blev det vinst mot Sofia Björk och Saga Persson från Sollentuna med 21-8, 21-11. I semin mötte de andraseedade och även, visade det sig, blivande guldmedaljörerna Ida Melkerhed och Jessica Silvennoinen från Alnö/Kista. Detta blev för tufft för tjejerna och de förlorade matchen med 21-11, 21-9. En tredjeplats och ett brons i SM får Wilma ändå gladja sig åt. Mycket bra gjort! Wilma skriver med sitt SM-brons in sig i Bmk Tellus historiebok då bronset är Tellus fjortonde SM-medalj.

Här kan ni se vilka övriga SM-medaljer som erövrats av Tellusspelare.

Prisutdelning 1

Wilmas pappa, Bengt-Anders ger sin analys:

- "Tjejerna spelade bra i sina matcher , lite/ ganska mycket nervositet märkes i deras första SM med domare linjemän inmarscher osv..
I semifinalen hängde de med bra i halva seten men Jessica och Ida är mycket samspelta i damdubbel och kunde dra ifrån med rutin och spelskicklighet.
Väldigt viktig och nyttig erfarenhet att vara på ett SM dels att deltaga men också studera och lära av alla intryck. Wilma har utvecklats bra under året, inte minst i det defensiva spelet. Detta SM gör att hon ser med tillförsikt på kommande tävlingar såsom svenska cupen etc.."

Här hittar ni resultatet från SM U13 i Täby