Så bildades klubben

Varför heter klubben "Tellus"?
När bildades klubben?

Badmintonklubben bildades 1969 av Stig Kjellsson som initiativtagare och ett gäng spelglada motionärer och var då en ren motionsförening med ett 20-tal medlemmar. Klubbens namn tillkom genom att Jan-Gunnar Roos föreslog ”Tellus” för han tyckte ”att vi är lite jordbundna” därför borde det vara rätt namn. Så blev det. Efter något år tillkom klubbens märke genom klubbmedlemmen Barbro Mogren som kommit på idén att bollens kork skulle utgöra jordgloben och fjäderkjolen himlavalvet med måne och stjärnor. I dag har klubben c:a 140 medlemmar, och bedriver en bred ungdomsverksamhet från badmintonskola till tävlingsinriktade grupper och motionsverksamhet.

Klubben började under senare delen av 1970-talet att delta i västgötadistriktets ungdomstävlingar. Därefter har spelkvalitén utvecklades och i dag deltar klubben i det nationella seriesystemet, nationella klassnings- och ungdomstävlingar samt distriktets ungdomsserier. Under en säsong görs omkring 250 tävlingsstarter, med  ett 50-tal framskjutna placeringar som resultat.

Sten-Sturefjädern är klubbens årliga nationella tävling med omkring 175 deltagare från stora delar av landet. På de senaste tävlingarna har det spelats mellan 400-500 matcher under de två tävlingsdagarna.

Den årliga nybörjartävling hette från början "Piggelin". Efter flera års uppehåll startades tävlingen upp igen. Så småningom fick den namnet "Ulricafjädern".

Av Stig Kjellsson