Stig Kjellsson

Stig Kjellsson, tävlingsledare på Sten-Sturefjädern

Det är med sorg i hjärtat som vi nås av meddelandet att Stig Kjellsson hastigt har avlidit 73 år gammal.

Stig har i alla år varit synonymt med BMK Tellus och var initiativtagare till att bilda klubben 1969. De första åren fungerade BMK Tellus som en ren motionsklubb men under senare delen av sjuttiotalet började den första kullen av ungdomar att tävlingsspela. Under dessa och följande år fram till i början av 2000-talet var det Stig som med mycket stort engagemang och kunnande drev klubben som ordförande. ”Mr Tellus” följde alltid ungdomarnas tävlande med stort intresse och var inte sällan med och skjutsade runt dessa på otalt med tävlingar. Stig var också i hög grad aktiv inom högre instanser, både som mångårig ordförande i Västergötlands badmintonförbund och mycket involverad inom Svenska Badmintonförbundet, bl.a som seriekommitténs ordförande. 1999 mottog han riksidrottsförbundets förtjänsttecken för välförtjänta idrottsledare.

Under sina sista år som ordförande i Tellus arbetade han för att någon annan skulle ta över efter honom. Det var inte så lätt då de påtänkta i många år sett allt som Stig gjorde. Det var det ingen som hade tid eller kunskap till. Så småningom lades en gemensam strategi fram på att dela upp arbete i olika ansvarsområden och därmed kunde Stig successivt ägna sin tid åt annat. Bl.a. sin son, hans fru och tre barnbarn som han alltid talade mycket om. Han fanns dock kvar som hedersmedlem och fanns alltid till hands om man behövde hjälp. Han var alltid den som kom upp till hallen och fyllde på med bollar. Han skötte klubbens (och övriga föreningars i Ulricehamn) Bingo-lotto försäljning. Han hade en stor roll i arrangerandet av vår tävling ”Sten-Sturefjädern”. Han fanns oftast med på styrelsemötena som rådgivare och ”vis man”.

Trots sin ålder, var han alltid positiv till förändringar och följde med i utvecklingen av dels sporten och också av samhället i stort. Han var mycket kunnig och intresserad av IT-frågor, något han också jobbade med på riksnivå inom förbundet. Tellus kom att bli lite av en ”testklubb” då han i samarbete med skrivande gärna kontrollerade kopplingen mellan de olika nivåerna, gällande hemsidan och olika funktioner.

Stig var också mycket noga med regler och att allting skulle gå formellt rätt tillväga. Detta var något som var mycket bra om man hade något man var osäker på. Frågade man Stig var han oftast säker på sin sak och man fick raka besked från honom.

Trots sitt engagemang och roll inom VBF och SBF glömde Stig aldrig sin lilla klubb Tellus. Vi som kommit Stig nära, kände honom som en glad, intelligent och humoristisk person med ett hjärta av guld och som alltid ville hjälpa sina medmänniskor. Han var fullt aktiv in i det sista. Vi är alla i chock över det som hänt och vi känner för hans son Åke med familj. BMK Tellus och badminton-Sverige har mist en stor man och vi saknar honom oerhört mycket.