Julläger 2011

Att ta i så fjädrarna ryker må låta som en blandning av två ordspråk men i badminton finns det fog för uttrycket. Lägg till lite inlånad dansk dynamit som tränare och nyårsraketer så har man receptet för ett lyckat julläger.

För nionde året arrangerade BMK Tellus julläger för sina spelare i mellandagarna. Under tre dagar drillades klubbens adepter mellan nio på morgonen till fyra på eftermiddagen plus en intern turnering under en av kvällarna.
–Jättebra respons och uppskattat i alla åldrar, säger Per Söderberg, som var lägeransvarig.
21 spelare i åldrarna nio till 18 hade slutit upp i år och däribland en del hemvändare långväga ifrån. Trots åldersskillnaden tränade hela gruppen tillsammans, även om viss uppdelning skedde i själva övningsmomenten.
Till jullägret försöker klubben anlita en tränare utifrån med annan och kanske mer erfarenhet. I år föll valet på Michael Reed som till vardags är instruktör vid Sandagymnasiet i Jönköping. Ursprungligen är han från Danmark där badminton är en stor sport. Att Michael Reed varit tränare för danska ungdomslandslaget gör honom därför väldigt meriterad.
–Det är nyttigt för en liten förening både för oss tränare och för spelare att få nya vyer utifrån. Dessutom tömmer vi ordinarie tränare våra bibliotek, så att säga, till de vanliga träningarna. Detta ger en extra krydda, säger Per.
Michael höll i de flesta passen och hans fokus var på rackettekniken, med andra ord mer finlir än råstyrka.
Under onsdagskvällen arrangerades turneringen Nyårsraketen. En mycket uppskattad tävlingsform med 52 anmälda. Meningen med turneringen är att alla ska kunna vara med och tävla i samma tävling oavsett ålder eller kön. Det är en dubbelturnering och paren lottas ihop med syfte att bli så jämna som möjligt.
Turneringen avgjordes genom ett inledande poolspel och därefter ett A och B slutspel. Totalt spelades cirka 60 matcher under kvällen. Viktigast för kvällen var känslan av samhörighet. Normalt har klubben olika träningstider under veckorna och då blir detta ett trevligt sätt att umgås. Eller som Per uttrycker det:
–Vi träffas inte på banan vanligtvis.
För medlemmar som av olika anledningar inte kunde vara med under det ordinarie lägret hölls det ett uppsamlingsheat med ett miniläger dagen efter.
–För oss känns det viktigt att hela klubben har fått något, betonade ordförande Frida Kjellén.
I egenskap av att ha Ulricehamns mest storstilade klubbnamn kanske BMK Tellus känner extra för att alla ska känna sig delaktiga. Med värme och engagemang så att fjädrarna ryker lever de upp till namnet.