Ungt Tellus tog årets första seger

En vinst och en förlust blev resultatet för Bmk Tellus när deras serie gjorde upp i sammandrabbningen på hemmaplan. Det var första segern på säsongen.

Inför seriesammandraget i division fyra i Sporthallen hade Bmk Tellus inkasserat två oavgjorda matcher av spelade fyra och låg sist i tabellen. Men det var jämnt poängmässigt mellan de fyra sista och Tellus målsättning är snarare spelarutveckling än att vinna matcher.

- Vi har ett väldigt ungt lag, där de yngsta bara är tolv år. Vi spelade ju i tvåan förra året men när några spelare gick till Borås valde vi att gå ner till fyran och litegrann börja om med ett nytt lag, säger Anette Söderberg, för dagen tävlingsansvarig.

I badminton spelar damer och herrar tillsammans i seriespelet. Totalt består en match av åtta individuella matcher som alla spelas oavsett utgång. Det inleds med tre dubbelmatcher, varav en är damdubbel, som följs av fyra singlar, också där en dammatch, och avslutas med en mixeddubbel.

På hemmaplan kom lagets första vinst. Med 5-3 besegrade man Team Uddevalla.

- Det var gott att vinna och det var ett av de lag vi skulle kunna slå. De spelade lite sämre än vanligt och vi lite bättre men vi ska kunna slå fler utav lagen, säger Niklas Axelsson som agerade spelande lagledare när ordinarie Per Söderberg fått förhinder.

I andra och sista matchen föll Tellus väntat mot seriesuveränerna Team Dalsland. Lite talande för För ungdomens dilemma var damsingeln som Sofia Anemo spelade. Hon hamnade i underläge med 0-1 i set men vände storstilat matchen mot en alltmer frustrerad motståndare till flera setbollar. Men i det avgörande momentet låste sig spelet som det ofta gör och hon förlorade tillslut matchen. Men rutin erhålls med smärta och tårar och det är en vinst i alla lägen för de unga i Tellus.

Tellus lag

Niklas Axelsson