Sofia till kvart i SM U17

Sofia Anemo var den enda Tellus-spelaren som fanns på plats när SM U17 spelades i Täby helgen 27-29 mars. Sofia började tävlingen redan på fredagen då hon spelade kvalomgångar i singel och mixed. I mixed spelade hon tillsammans med Anton Waltgård (Täby). Tyvärr blev det förlust i första matchen mot Marcus Boman (Täby)/Romina Olyaee (Umeå) med 23-21, 21-17.

I singel gick det dock bättre. Där vann hon sin kvalgrupp genom att först besegra Clara Carric (Skogås) med 21-14, 21-16 och sedan Jessica Nilsson i en hård tresetare med 14-21, 23-21, 22-20. Därmed var Sofia inn i huvudtävlingen i singel,

Huvudtävlingen började med invigning på morgonen. I första singelmatchen fick hon möta kvartsfinalseedade Denise Shen (Västerås). Detta blev för tufft för Sofia och hon förlorade matchen med 21-7, 21-12.

Det var i dubbel som Sofia lyckades allra bäst. Hon spelade tillsammans med Sandra Lu (Skälderviken) och paret lyckades ta sig till kvartsfinal genom att först besegra Elin Ring/Johanna Ring (Enånger) med övertygande 21-5. 21-9. Därefter vann de mot Jennie Kornesjö/Sandra Kristensen (Vårvinden) med 21-17, 21-10. I kvartsfinalen ställdes de mot två U15-spelare men också två samspelta och framgångsrika landslagsspelare; Tilda Sjöö (Uppsala)/Olivia Wänglund (Bergsåker). Sofia och hennes partner Sandra, som inför tävlingen blivit ihoplottade och aldrig tidigare spelat ihop, gjorde en mycket bra match och förlorade i en tresetare med 21-15, 17-21, 21-13. Mycket bra gjort!

Övrigt

Hugo Söderberg var också anmäld till tävlingen men tvingades lämna w.o p.g.a sjukdom.