Två guld, ett silver och två brons till Tellus på Got Elit

I SJT tog Johan Azelius  guld i dubbel och singelbrons i U17-klassen och Wilma Kindlund spelade sig till ett dubbelbrons för andra helgen i rad. Linda Röed Stenberg tog guld och Louise Nordh tog silver i U13 damsingel i den nationella tävlingen

Tretton Tellusspelare fanns på plats i Göteborg för spel i Got Elit. Nio av dessa tävlade i SJT som är ungdomselitklass och fyra tävlade i CJT som är nationell. Flera av dessa gick till slutspel. Den som lyckades allra bäst var Johan Azelius. Tillsammans med Melker Zickerman Bexell vann han herrdubbel  i U17-klassen. På vägen vann de bl.a kvarten mot Marcus Bohman/Christoffer Weiner från Täby med 24-22, 20-22, 22-16. I semin besegrade de Oscar Johansson/Adrian Levin från Ljungby/Älmhult med 21-16, 21-15. I finalen vann de mot Calle Badenfors/Oskar Svensson från Askim med 21-13, 21-14.

Johan lyckades också bra i singel då han spelade stabilt genom poolspelet och även i slutspelet. Där slutade han på en tredjeplats efter ettan Oskar Svensson och tvåan Adrian Levin. Den sistnämnde gav han en bra match i semin men tyvärr så föll han i en jämn tresetare med 21-17, 18-21, 18-21.

Wilma Kindlund lyckade för andra helgen i rad spela sig till en bronspeng i en nivå 4-tävling- Även denna gång i dubbel tillsammans med Mirjam Lindgärde i U13-klassen. Tjejerna vann kvarten mot Hanna Stierna/Nelli Svensson från Halmstad/Älmhult med 21-15, 21-23, 21-19. I semin kämpade de väl mot förstaseedade Bonny Kapell/Edith Urell från Skogås/Uppsala men detta var en
för svår uppgift och de förlorade med 21-5, 21-9.

I singel gick två Tellusspelare ur poolspelet till slutspel.  Casper Borge pressade, i U13-klassen, semifinalseedade Simon Sandin från Skogås till en tresetare i första slutspelsmatchen. Siffrorna blev 21-15, 18-21, 7-21. Hugo Söderberg förlorade i åttondelen i U17 mot Christoffer Weiner från  Täby med 21-18, 21-16.

I herrdubbel U17 gick Hugo Söderberg till kvart tillsammans
med Johan Bademo från Askim. Även Melvin Kjellén och Louise Nordh tog sig till
kvart i mixeddubbel  U13.

Parallellt med SJT-tävlingen spelades den nationella tävlingen. Här blev det storframgång för Tellus i damsingel U13. Både Linda Röed Stenberg och Louise Nordh tog sig till slutspel och spelade där så bra att de gick till final. I den ena semi nummer ett vann Louise över Wilma Robertsson Askim i en tresetare med 18-21, 21-18, 21-6. Iden andra vann Linda mot Sofia Kleibrant från Valbodalen med 21-18, 21-17. Finalen mellan de båda Tellustjejerna blev mycket jämn och spännande men till slut blev det Linda som tog hem segern med siffrorna 21-19, 16-21, 21-19. Johan Melin tog sig till kvart i herrsingel U11 och Adam Carlsson till kvart i herrsingel U17.

Tävlingsfakta
Tävlingen spelades på lördagen på fyra ställen i Göteborg , U11/U13 i Fjäderborgen, U15 i Askim, U17 i V Frölunda och U19/Elit i Åby. På söndagen var det semifinaler och finaler i Askims racketcenter. I singelklasserna U11, U13, U15 och U17 spelades både SJT nivå 4 (ungdomselit)och CJT nivå 3 (nationell).

Deltagare från Bmk Tellus
Johan Azelius, Hugo Söderberg, Adam Carlsson, Maya Kjellén, Moa Carlsson,