Juniorträffen i Mariestad 14-15 mars

BMK Tellus har i helgen 14-15 mars deltagit i juniorträffen i Mariestad med stor framgång i både senior och juniorklasser.

Christoffer Eideholm vann dubbel i B-klass tillsammans med Andreas Borg Mariestad. Genom denna seger blev Christoffer A-klassad. Det är klubbens första a-klassade herrspelare på flera år. Olle Ingemarsson som åldersmässigt hör hemma i U 15 har denna säsong gått upp i tävlingsnivå och spelar istället i herrarnas B-klass. I singel blev han trea efter att ha förlorat en tuff tresetare mot Andreas Borg, Mariestad. B-klassen vanns senare av Andreas Borg och Olle var den ende i turneringen som pressade Andreas till tre set. Johanna Ingemarsson vann B-klass för damer och blev tvåa i mixed tillsammans med klubbkompisen Christian Ericksson. Mixed B vanns av Andreas Rydgård/Sara Alexandersson, Mariestad. Johanna behöver nu ytterligare en klasseger för att kunna gå upp i A-klass.

Den största klassen på juniorsidan var U13 flickor som samlade 13 deltagare. BMK Tellus representerades av Moa Sandberg och Evelina Nilsson. Moa stod för dagens största skräll när hon i gruppspelet vann över andraseedade Ebba Tingström. Den vinsten gjorde att Evelina och Moa hamnade på var sin sida i slutspelet. Moa varvade fin teknik med ett snabbt fotarbete och slog i semifinalen ut Johanna Axelsson. Evelina var förstaseedad i turneringen och spelade stabilt i både poolspel och slutspelet. Moa och Evelina möttes i finalen och det krävdes en tuff tresetare för att skilja de båda Tellustjejerna åt där Evelina slutligen vann. Moa och Evelina vann även tillsammans dubbeln för flickor U13.

Nästa klasseger kom genom Nicklas Axelsson som under turneringen visade upp en stark vilja att vinna. Semifinalen vann han över Linus Nandin Trollhättan. I finalen ställdes han mot Patrick Jansson Kinnekulle. Nicklas vann första set lätt. Men Patrick kom igen och vann det andra setet. I tredje setet var Nicklas pressad och låg under med 11-8 men efter coachtips kom Nicklas igen och vann till slut med 23-21.

Den sista klassegern kom i dubbel U15 där Noomi Johnson och Emma Löf vann. Det var deras första klasseger i en nationell tävling.